www.masajmed.ro
www.masajmed.ro

Calculaţi-vă greutatea ideală

Kinetoterapie

Antrenarea la efort

Toleranţa la efort reprezintă propria măsură pentru aprecierea capacităţii de muncă a unui subiect, scăderea acestei toleranţe la efort determină în timp dependenţa subiectului.

Lipsa efortului fizic determină modificări funcţionale ale întregului organism care se constituie în dezadaptări: dezadaptare cardio-respiratorie, dezadaptare metabolică, dezadaptare musculară.

Antrenamentul muscular la efortul fizic este foarte important în oricare etapă şi pentru orice subiect, determină adaptarea specifică a întregului organism la complexul excitant reprezentat de efortul fizic.

Sunt indicaţi la efortul fizic dozat pacienţii cronici cu suferinţe:

Efortul fizic la care trebuie antrenaţi subiecţii reprezintă nivelul activităţii fizice la care parametrii cardio-respiratori se pot adapta.

Efortul fizic reprezintă un stres complex pentru organismul care nu se poate adapta la el şi depinde de: antrenament, nivelul de la care pornim, de perspectiva la care intenţionăm să ajungem şi de mijloacele de care dispune acel pacient.

Metode de antrenament la efortul fizic dozat:

  1. Mersul – la pacienţii pulmonari şi cardiaci.
  2. Antrenamentele prin autoîngrijire şi activităţile casnice - indirecte în cazul deficienţelor cardio pulmonare şi locomotorii severe, persoanelor dependente de viaţa interfamilială. Acest gen de activitate de autoîngrijire reprezintă la început scopul şi metoda reeducării la efort
  3. Efortul scărilor şi pantelor - forma de efort susţinut superior, progresia antrenamentului se face prin creşterea numărului de trepte, prin durata antrenamentului, o variantă fiind antrenamentul la urcat pante.
  4. Bicicleta ergonomică/covorul rulant - avantajele sunt dozarea corectă a efortului şi urmărirea permanentă a parametrilor cardio respiratori la efort.
  5. Alergarea (joching) - este în unele circumstanţe cea mai utilizată indicată la sedentari şi uneori la cardio-pulmonari aflaţi la un anumit tip de antrenament
  6. Înotul - forma de antrenament la efortul fizic dozat foarte util sedentarilor.

Metode de antrenament la efortul fizic dozat:

  1. Şedinţa de antrenament - începe cu perioada de încălzire de 6-15 minute cuprinde exerciţii generale, lente, fără efort mare.
  2. Urmează perioada efortului propriuzis.
  3. Perioada de trecere la repausul propriuzis - aceasta durează 5-10 minute; această etapă cuprinde mişcări uşoare ale membrelor, mers relaxat, mişcări respiratorii. Această a treia fază e obligatorie, este impusă de faptul că vasodilataţia mare din timpul efortului nu dispare o dată cu oprirea acestuia - nu dispare o dată cu oprirea pompei musculare, apare riscul hipotensiunii, tulburări de ritm cardiac, stări de lipotimie. Rolul acestei a treia perioade este de scădere treptată a tahicardiei, de stabilizare a tensiunii arteriale, de disipare (pierdere) a căldurii acumulate prin efort şi de „spălare" a metaboliţilor acizi acumulaţi în muşchi prin contracţii.

Efectele antrenamentului la efort

Antrenarea la efort nu trebuie să lipsească din nici un program de kinetoterapie.



 

 

Formula lui Lorentz modificată

Formula lui Creff

Pentru a afla ce tip de constituţie aveţi, puneti degetul mare şi arătătorul în jurul articulaţiei mâinii.

  • zveltă - dacă degetele se suprapun;
  • normală - dacă degetele se ating;
  • robustă - daca acestea nu se ating.