www.masajmed.ro
www.masajmed.ro

Calculaţi-vă greutatea ideală

Blog medical

Consumul de lichide

de Strete Hannemaria în 2012-07-25

Nevoia consumului de lichide

Se tot vehiculează că trebuie să bem o anumită cantitate de apă pe zi. FALS! Apa şi celelalte lichide se consumă în funcţie de nevoile şi modul de viaţă a fiecărui individ.

Apa reprezintă mediul ce semnifică viaţa: ea intră în componenţa tuturor celulelor vii, reprezentând 60-65%, din greutatea corpului, două treimi din această cantitate se găseşte intracelular, iar o treime extracelular - 50% din apă se găseşte în musculatură. Apa se absoarbe în intestinul subţire şi este stimulată de transportul glucozei şi al sodiului, de aceea, în compoziţia fluidelor consumate, mai ales în timpul efortului este bine să se găsească săruri şi carbohidraţi.

Apa ce trebuie băută într-o zi, se calculează în funcţie de greutatea corporală, dar în medie 35-45 ml/kg corp, 35 ml iarna şi 45 ml vara. Nu se bea apă în timpul mesei şi nici cu un sfert de oră înainte, şi cu un sfert de oră după. Nu trebuie să se ajungă la senzaţia de sete, deoarece în acel moment organismul este deshidratat în proporţie de 15%.

Apa trebuie să existe în cantitate constantă în organism şi să se menţină un echilibru între cantitatea ingerată şi cea eliminată. Prin eliminare în 24 h se pierd 1,4 litri apă şi 30-40 grame de substanţe minerale. Prin plămâni, în 24 h, se elimină 400 ml apă. Atunci când organismul se dezhidratează se pierde 15% din totalul apei din corp, apar tulburări vitale, ce se resimt mai ales la nivel renal şi cerebral.

În cursul efortului fizic echilibrul este ameninţat din cauza transpiraţiei excesive, care constituie în aceste condiţii şi forma predominantă a excreţiei. Ca un efect imediat, în cursul efortului se produce o deshidratare importantă, care duce la scăderea greutăţii corporale. Această scădere depinde atât de intensitatea efortului cât şi de durată şi de temperatura ambiantă.

Cantitatea exactă de apă consumată, înainte, în timpul şi după efort, depinde de fiecare individ, de vârsta lui, de sex, de adaptarea la transpiraţie, însă se consideră că 500 de ml de fluid, pot fi consumaţi cu două ore înainte de efort, iar cu 15 minute înainte, se mai pot consuma alţi 500 ml. La temperatură crescută şi umiditate mare, se vor consuma volume mici (150 ml) de apă la fiecare jumătate de oră. Dezhidratarea este asociată cu funcţionarea deficitară a: sistemului nervos central, a sistemului cardiovascular, a funcţiei de termoreglare; şi de aceea rehidratarea este crucială.

Cei doi factori implicaţi în rehidratare sunt volumul de lichid consumat şi compoziţia lichidului consumat. Apa nu reprezintă fluidul ideal, pentru rehidratarea postefort, deoarece rehidratarea optimă poate avea loc doar dacă, sodiul pierdut prin transpiraţie este înlocuit împreună cu apa şi deci va fi nevoie de minerale, dar şi de glucide, pentru refacere. Soluţia este consumarea sucurilor proaspete din fructe care sunt o importantă sursă de: vitamine (în special C), minerale, apă şi oze (dulciuri). Se recomandă atministrarea lor inainte de efortul fizic pentru creşterea performanţei şi după efort, pentru combaterea oboselii şi faborizarea refacerii.

Anumite ceaiuri şi cafeaua trebuie consumate în cantităţi limitate, din cauza conţinutului mare de cofeină, 1,5-3,5%. Acestea au rol energetic: stimulează activitatea sistemului nervos central, cresc diureza şi excită secreţia gastrică. Excesul de cofeină poate duce la: intoxicaţii, slăbire, transpiraţie abundentă şi tremurături.

 



0 comentarii

 

Comentaţi, completând formularul următor



 

 

Formula lui Lorentz modificată

Formula lui Creff

Pentru a afla ce tip de constituţie aveţi, puneti degetul mare şi arătătorul în jurul articulaţiei mâinii.

  • zveltă - dacă degetele se suprapun;
  • normală - dacă degetele se ating;
  • robustă - daca acestea nu se ating.